Tuesday, March 20, 2012

لما اترفدت من تجارة عين شمس

يا مثبت العقل في الدماغ، إنت يابني مش كنت في الجامعة الأمريكية وهندسة واتخرجت منها وشغال دلوقتي مهندس؟ يبقى إزاي دخلت تجارة عين شمس وإزاي اترفدت منها؟
اهدى بس كدة وأنا أحكيلك الحكاية، حضرتك أنا كنت مقيد في جامعتين، أصل الحمد لله النظام التعليمي الهايل اللي عندنا في البلد بيخلي محدش يعرف حاجة عن حد، من الآخر تنسيقي كان هندسة عين شمس ودخلت الجامعة الأمريكية، ومسحبتش الملف من عين شمس، وبعد سنتين اترفدت علشان محضرتش الإمتحانات، لغاية هنا الموضوع طبيعي، جدًا، رحت آخد ملفي من هندسة عين شمس، اللي فيكم راح الكلية دي أكيد يعرف الست المقروفة من حياتها اللي في شئون الطلبة هناك، بصت لي نفس بصة القرف اللي تقريبًا وشها اتطبع عليها وقالت:
- وهتحول تجارة ولا حقوق؟ اخلص إنت لسة هتفكر!
- هو لازم أحول؟
- متتعبنيش يابني، كل زمايلك حولوا تجارة، هتروح معاهم؟
وبعدين مستنتش إني أرد وقالت لي:
- تروح على إدارة الجامعة في قصر الزعفرانة وتديهم الورق ده وهم هيتصرفوا

الصراحة اللعبة عجبتني، قلت يلا بينا، وبقيت طالب مقيد في تجارة عين شمس وفي نفس الوقت في تالتة هندسة الجامعة الأمريكية، واللي شجعني أكتر إن واحد صاحبي دخل تجارة عين شمس فس نفس السنة دي، وطبعًا نسيت الموضوع، مع العلم إن امتحانات الترم الأولاني في الجامعة الأمريكية بتخلص قبل ما امتحانات عين شمس تبدأ، أجازتي بدأت وبكلم محمود صاحبي اللي في تجارة علشان نخرج قال لي عنده امتحان اقتصاد بكرة، قلت هايل هاجي معاك.
معلوماتي عن الاقتصاد لا تزيد عن معلومات سعادتك عن اسم وعنوان كل واحد من المليون شهيد بتوع الجزاير، بس محمود قال لي لازم تكتب كتير في كل سؤال وترسم منحنى، وقد كان، الراجل مثلا بيقول لي اشرح منحنى معرفش إيه قعدت أقول ده منحنى بيعبر عن حالة التغير في المعرفش إيه، وبيتأثر بالبيءة اللي حواليه، وأحيانًا بييجي يمين وأحيانا بيطلع فوق، وأي هذيان من النوع ده ودبيت أي منحنى ملوش لازمة، وهكذا فعلت في كل سؤال.
بعد كدة كان امتحان انجليزي وامتحان رياضيات دخلتهم وانا كلي ثقة، عيب بقى أنا مهندس وجامعة أمريكية يعني، وامتحان المحاسبة بقى ربنا يكرمه محمود شرح لي شيء اسمه ميزان المراجعة، بقيت أي سؤال أعمل ميزان المراجعة سواء طالبه أو مش طالبه، بس معرفتش أتصرف في السؤال الرابع الصراحة، أصله كان جايب ميزان المراجعة وطالب حاجة تانية!

المهم قررت معملش الحركة دي تاني نظرًا للحالة السيئة اللي محمود كان فيها لما عرف إني جبت جيد في الاقتصاد وهو جاب مقبول! واللي أكد لي إن الكلية دي سمك لبن تمر هندي إني جبت مقبول في الانجليزي وسقطت رياضيات! النتيجة الوحيدة المقنعة كانت إنس سقطت في المحاسبة، وبعد سنتين اترفدت تاني والحمد لله.
المرة دي بقى وأنا رايح آخد الملف الست اللي في شئون الطلبة كانت عاوزة تساعدني، كانت بتحاول تقنعني أجيب لها أي شهادة من دكتور نفساني إني عندي مشكلة نفسية علشان تقعدني سنة كمان في الكلية!
طبعًا اوعوا حد يحكي للحاجة أو صاحبتي إن اترفدت مرتين أحسن هيبقى نهاري شبه وش الست بتاعة شئون الطلبة في هندسة.
وربنا يكرمنا كدة زي ما كرم صرغتمش ويجعله عامر

No comments:

Post a Comment