Friday, March 16, 2012

سول البلد #1 -- الجيبة الطويلة

على فكرة أنا شفت النهار ده واحدة كورية لابسة جيبة طويلة

والله ما بهزر! كنت في المترو وكان فيه واحدة لابسة جيبة تحت الركبة، وتحت الركبة بكتير، في الأول كنت فاكر إني بهلوس علشان اليوم كان طويل والبرد جايب لي ارتجاج في المخ بس لما دققت النظر شوية لقيت إنها فعلا لابسة طويل، واتطمنت أكتر لما حكيت لصحابي في الشغل وكلهم أكدوا إنها بتحصل عادي يعني.
أنا فضلت لفترة لا بأس بها مقتنع إن أكيد عندهم أسطورة ما بتقول إن لو واحدة كورية لبست حاجة طويلة هيطلع لها صباع في وشها، أو احتمال يصدمها خرتيت هايج وهي خارجة من محطة المترو، وإن لم تنشر هذه الرسالة فاعلم بأن ذنوبك منعتك والذي منه.
Photo by Kcfraser 
الشيء الملفت إنهم مينفعش هنا يعملوا عربية للسديات في المترو، أصل الرجالة هم الأقلية في المواصلات العامة، ممكن يتعمل عربية للرجالة فقط، وبعدين جال بخاطري فكرة كده، تخيل لو البنات في مصر بيركبو المترو وهم لابسين شرابات من اللي بيطلقوا عليها "ليجنجز"،  حد يقدر يحسب احتمالية ان المترو يعدي بسلام من محطة غمرة؟ أو أم المصريين؟ وبعدين طردت الفكرة دي من دماغي وفضلت مركز مع الـ.. لا ولا حاجة أحسن الحاجة أو صاحبتي تقرا البتاعة دي (تاني بكرر يا حاجة متصدقيش الاشاعات المغرضة دي)

ويظل السؤال الازلي .. هو صرغتمش اتأخر ليه؟

1 comment:

  1. شكلي اقول للحاجة و صاحبتك علي البلوي ده

    ReplyDelete